Projekt ’82 F-cars
Firebird Trans Am grafika przygotowana przez Rogera Hugheta (asystenta Billa Portera szefa GM Advanced #1 Studio) w Październiku 1976 roku.
Ten projekt nadał kierunek 3 generacji Firebirda i Camaro z 1982 roku.
Charles Jordan ówczesny dyrektor projektu ’82 F-cars był pod takim wrażeniem, że oprawił i zawiesił grafikę w swoim biurze.
![](http://fbody.pl/wp-content/uploads/2019/03/42687658_2133699889988247_3002626072018681856_o-300x198.jpg)
2013 rok Trans Am Nationals, GM designer Jeff Denison (z lewej) i Roger Hughet (z prawej) pozowali do konceptu 3 generacji Rogera Hugheta z 1976 roku.
![](http://fbody.pl/wp-content/uploads/2019/03/42679442_2133699839988252_6322222637447643136_o-300x196.jpg)
Model ze stycznia 1977 roku do projektu Rogera Hugheta z 1976 wykonany w technice split model-mirror. Model w skali 1:1 wykonano go tworząc jedną połowę pojazdu (w tym wypadku prawą) i montując go na lustrzanej ścianie – oglądany i fotografowany sprawia wrażenie pełnego samochodu.
![](http://fbody.pl/wp-content/uploads/2019/03/43065965_2138720096152893_1310688332132384768_o-300x161.jpg)
O starcie Projektu F-Body 3 generacji, ówczesny CEO i Dyrektor Generalny GM Elliot „Pete” Estes mówił tak „Naprawdę spieraliśmy się ze sobą czy ’82 będzie miał napęd przedni czy tylni… Może to będzie jeden z naszych ostatnich samochodów z napędem na tył”.
Rozwiązania alternatywne do tradycyjnej konfiguracji RWD były z pewnością brane pod uwagę podczas długotrwałego rozwoju F-Body 3 generacji. I choć RWD ostatecznie wygrał tę bitwę, wojna się nie skończyła; jako że FWD był ponownie rozpatrywany podczas projektu F-Body 4 generacji.
Jest to pełnowymiarowy gliniany model F-Body 3 generacji z konfiguracją FWD, przygotowany przez Bill Porter’s GM Advanced #1 Studio w styczniu 1976 roku.
![](http://fbody.pl/wp-content/uploads/2019/03/43049782_2141913289166907_514772167095746560_o-300x217.jpg)
Model Firebirda 3 genaracji z września 1975 roku. Front mid-engine, przeszklone reflektory i małe okno „toll-booth” w nieruchomej szybie bocznej.
![](http://fbody.pl/wp-content/uploads/2019/03/42754157_2135009006524002_1131087518666588160_o-300x155.jpg)
Pełnowymiarowy model z gliny F-Body 3 generacji Firebird / Trans Am, przygotowany przez Bill Porter’s GM Advanced #1 Studio w Marcu 1977 roku.
Model oparty na bryle 2 generacji F-Body z ulepszoną aerodynamiką. Zgodnie z założeniami 3 generacji F-Body był lżejszy i mniejszy od poprzednika, był o około 6 cali krótszy od 2 generacji. Projekt nie reprezentował nowego kierunku i finalnie został potraktowany jako krok na drodze do ostatecznej wersji.
![](http://fbody.pl/wp-content/uploads/2019/03/43354264_2146134475411455_3662767192568496128_o-300x228.jpg)
Podczas projektu ’82 F-cars, często w oficjalnych zdjęciach prasowych pojawiało się zdjęcie tego modelu z zaznaczonymi liniami drzwi i innymi detalami. Model jest dość bliski finalnemu projektowi F-Body 3 generacji.
![](http://fbody.pl/wp-content/uploads/2019/03/43419403_2147388405286062_4613962033266688000_o-300x238.jpg)
1983 Firebird Trans Am press photos
![](http://fbody.pl/wp-content/uploads/2019/03/51757374_2329330793758488_6092068134762577920_o-300x212.jpg)
![](http://fbody.pl/wp-content/uploads/2019/03/51750045_2329331047091796_3788756261445566464_o-300x211.jpg)
Na podstawie informacji z 30 Millionth Pontiac Wentzville Assembly GM Bonneville SSEi UAW 2250