Artykuł napisany przez Faceman’a opisujący historię 3gen Firehawk’a.

 

Artykuł ten poświęcony został bodajże najszybszemu i najmocniejszemu Fbody jakie opuściło fabrykę GM – Pontiac Firebird Formula Firehawk.

1991 Pontiac firebird formula firehawk

 

Samochód został skonstruowany przez firmę SLP (Street Legal Performance) produkującą dotychczas akcesoria tuningowe do aut GM.
Firehawk powstał na bazie `91-92 Pontiac`a Firebird`a Formula 350. Początkowa produkcja miała liczyć 250 egz. jednak powstało ich tylko 25. W założeniu wszystkie wozy miały być Formulami 350 w kolorze czerwonym i wyłącznie w wersji hardtop.

W hali montażowej SLP Formule rozbierano na części i wymieniano cały zespół napędowy. W miejsce skrzyni TH 700 R4 montowano 6 –biegową manualną przekładnię firmy ZF , taką samą jak w Corvette. Tylna oś też ulegała wymianie na Dana 44. Przełożenia tylnego mostu wahały się od 3.54 aż po 3.70 . Do wyboru były dwa rodzaje zawieszenia ( oba lepsze od standardowych). W podstawowej wersji Firehawk`a wyposażano w amortyzatory Koni, mocniejsze i obniżone sprężyny i 12 –calowe hamulce tarczowe na 4 koła. Za dodatkowe 9995 $ można było nabyć jeszcze bardziej ulepszone zawieszenie. Dokładano mocniejsze stabilizatory, a hamulce zmieniano na wyprodukowane przez firmę Brembo 13 –calowe perforowane tarcze na 4 koła. Identyczne hamulce montowano w Ferrari F40 !

Do wnętrza auta można było zamówić siedzenia kubełkowe Recaro wraz z pięciopunktowymi pasami bezpieczeństwa. Jeśli ktoś zamierzał używać Firehawk`a do wyścigów na torze, SLP usuwało tylna kanapę i montowało wewnątrz stalową klatkę.

Jednak największe modyfikacje przeszedł silnik. Blok pochodził od silnika 350 cali3, zmieniono jednak głowice na aluminiowe o stopniu sprężania 9.8:1. Tłoki również wykonano z aluminium. Wałek rozrządu również uległ wymianie na sportowy, tak jak i popychacze zaworów. Najbardziej zaawansowaną technicznie modyfikacją była zmiana kolektora dolotowego TPI na zbudowany przez SLP specjalny Tunnel Ram. Wszystkie te modyfikacje podniosły moc silnika do ponad 350 km i moment obrotowy do 390 lb-ft, osiągany przy 4400 obr/min. Sam silnik mógł się kręcić do 6100 obr/min. Osiągi były imponujące: 0-60 mph w 4.6 sek. 1 mili w 13,2 sek. przy 107 mph i maksymalna prędkość 158 mph!

 

Komora silnika SD-366 w Firehawk`u Formula nr 25

 

Chcąc zapewnić odpowiednie odprowadzenie spalin SLP wyposażyło Firehawk`a w kolektory i cały wydech ze stali nierdzewnej. Aby spełnić normy emisji spalin Firehawk`a przydławiono dwoma katalizatorami.

Firehawk`a obuto w opony Firestone Firehawk 275 / 40 SZ 17, założone na felgi firmy Ronal o rozmiarze 17 x 9.5 , wykonane specjalnie dla tego modelu.

Felga firmy Ronal o specjalnym wzorze tylko dla Firehawk`a

 

Jak wiadomo produkcja nie wyniosła planowanych 250 sztuk. Wyprodukowano tylko 25 egz. z czego 21 zostało zbudowanych zgodnie z pierwotnymi założeniami na bazie czerwonych Formuli w wersji hardtop. Najciekawszymi i najbardziej poszukiwanymi okazami są jednak ostatnie Firehawk`i zbudowane pod koniec 1992 r. Każdy z nich jest bowiem w innym kolorze co czyni je jeszcze bardziej cennymi. Tak więc nr. 22 jest w kolorze Dark Aqua Metallic, nr. 24 w kolorze Dark Green Metallic, nr. 25 w kolorze Arctic White i nr. 26 w kolorze Bright Blue Metallic. Dodatkowo ostatnie cztery egzemplarze czyli nr: 24,25,26 i 27 miały całkowicie aluminiowe silniki o poj 383 cali3 – SD383 (Super Duty) i mocy 380 km. Są to ultra-rzadkie i cenne samochody. Jakby tego było mało nr. 25 nie posiada sztywnego dachu, auto ma, jako jedyne z Firehawk`ów `91-92 dach targa. Ostatni Firehawk czyli nr. 27 nie jest o dziwno Formulą. Zbudowano go na nadwoziu Trans Am`a convertible! Samochody o numerach 18 i 23 nie zostały nigdy zbudowane. Samochody w podstawowej wersji wycenione były na 39995 $ , do tego dochodziła cena 9995 $ za hamulce Brembo i lepsze zawieszenie, natomiast ostatni Firehawk Trans Am Convertible kosztował prawie 60000 $ !
Formula Firehawk był w swoim czasie najszybszym i najmocniejszym autem produkowanym seryjnie w USA, deklasował osiągami Corvette , Camaro , Mustanga i jako jedyny był w stanie pokonać Corvette ZR-1. Nie pozostaje mi nic innego jak tylko pogratulować Pontiac`owi kolejnej, wspaniałej legendy…

1992 Pontiac Trans Am Firehawk Convertible nr 27, jedyny w swoim rodzaju

 

 

 

 

 

 

 

 

Napisz komentarz

  • Telefon
  • +48 606 689 106
Mailfbodyklubpolska@gmail.com

F-Body Klub Polska 2019. By chudy based on AxionThemes.